Affiliates är SUCKERS som betalas med jordnötter

Startat av FineWine, 24 mar 2008 kl. 14:31:56

Föregående ämne - Nästa ämne

FineWine

Som affiliate hos Tradedoubler, Double m.m. blir man utnyttjad och lurad genom att göra reklam för en massa företag och få peanuts som betalning.
Hurdå?

- Bristfällig teknik (cookies) gör att en del provision försvinner, sales registreras inte.
- Man får inte betalt för impressions (annonsvisning). Undantag Double, där vissa program ger typ 50 öre eller 1 krona för 1000 (unika) impressions --> peanuts.
- Oftast är det låga provisioner till affiliaten. Tradedoubler osv tar största delen av vad annonsörerna betalar.

Hur mycket provision försvinner pga misslyckad cookiehantering? Det vet vi inte, kan vara 10-20-30% eller mer.
I tidningsvärlden betalar annonsörerna för exponering (impression), på nätet vill de oftast inte betala nåt alls för exponering.
Alldeles för ofta händer det att spårningen inte fungerar, i vissa fall meddelar dom det själva, men hur ofta gör dom INTE det?

Affiliates får dåligt betalt och affiliatesystemen är svarta lådor som inte ger någon som helst insyn eller kontrollmöjlighet. Hur kan affiliates acceptera såna villkor? SVAR: därför att de är suckers?

Vera

Citat från: FineWine skrivet 24 mar 2008 kl. 14:31:56
Alldeles för ofta händer det att spårningen inte fungerar, i vissa fall meddelar dom det själva, men hur ofta gör dom INTE det?

Jag har varit ansluten till många program hos både TD och Double ganska länge, men ALDRIG fått info från Double om problem med deras spårning... Däremot från TD, det händer ganska ofta.
Innebär det att Doubles system är så mycket bättre, eller håller de bara tyst om problemen? Låt mej gissa: det sistnämnda...

FineWine


Ja Double har säkert minst lika mycket spårningsproblem, men dom meddelar aldrig det.

Tradedoublers affärsmodell går ut på att utnyttja förhoppningsfulla sajtägare.
Så här fungerar:
Majoriteten av affiliatsen hos Tradedoubler tjänar bara några kronor i provision per månad. Det handlar om x tusen små sajter som har tradedoublerbannrar på sina sidor. TOTALT ger det MYCKET EXPONERING för varje annonsör, som dom inte betalar affiliatsen ett öre för.

Sedan är det en liten minoritet affiliates, kanske färre än 100 sajter (i Sverige), som lyckas generera många sales.

Annonsörerna betalar totalt mer i provision till de små affiliatsen. Varje sådan affiliate genererar få sales, men eftersom de är många blir totala kostnaden större än för de högpresterande affiliatsen.

Många annonsörer sparar på provisionskostnaderna genom att använda segmentstege: högre provision ju fler sales som genereras. De allra flesta affiliates kommer aldrig över grundsegmentet, de får den sämsta provisionen.

Jag har sett flera gånger hur annonsörer utan segmentstege går över till segmentstege för att sänka sina annonskostnader. De sänker ersättningen för den stora massan lågpresterande och höjer något för den lilla klicken högpresterande. Vilket totalt ger annonsören lägre annonskostnad i slutändan.

Det handlar om att suga ut affiliatsen så mycket som möjligt.

Vera

En gång i tiden var klickprovision vanlig hos TD. Sedan gick de över till sales, därför att det blir billigare för TD och annonsörerna, och nu behöver de knappt betala nånting till majoriteten affiliates.

Spartacus

Citat från: FineWine skrivet 24 mar 2008 kl. 14:31:56
- Man får inte betalt för impressions (annonsvisning). Undantag Double, där vissa program ger typ 50 öre eller 1 krona för 1000 (unika) impressions --> peanuts.

Problemet med impressions är att annonsören inte vet var på sidan annonsen visas, den kanske ligger längst ner där ingen ser den.... Man kan förstå att det blir för osäkert för annonsören, det vill man inte betala för.

I ett vettigt system med provision efter impressions måste annonsören ha full koll på VAR på sidan annonsen placeras, och på VILKA (relevanta) sajter. Dvs ungefär som i fysiska tidningsvärlden.

Admin


Affiliaten påverkar sitt resultat genom att noggrant välja rätt annonsörer, och annonsformat, till sin sajt och sin målgrupp.

Sedan ÄR det ett problem med användning av cookies osv, men vad är alternativet?
Att tradedoubler/annonsörerna vanligtvis inte erbjuder provision per unik besökare (klick) för alla affiliates beror troligen på att det totalt blir dyrare för annonsörerna om de har konkurrensmässig klickersättning (1 kr eller mer per klick), eller att provisionen blir ointressant för affiliaten om klickersättningen är för låg (á 10-20 öre/klick).
Även klickprovision använder cookies, och när cookies då inte fungerar för vissa användare så missgynnar det annonsörerna (får betala flera ggr för samma besökare). Med salesprovision missgynnas istället affiliaten (sales registreras inte), och det är förstås mer attraktivt ur annonsörens perspektiv.

Doubles impression-provision är ett skämt, det erbjuds bara för att försöka sticka ut lite från mängden. För affiliaten är det ointressant. Majoriteten affiliates har knappast mer än några tusen unika besökare per dag (de flesta kanske mindre än tusen), vilket bara ger några kronor per månad.
Även ur annonsörens perspektiv är det ett skämt, eftersom det inte är kopplat till placeringen. Som Spartacus nämnde, man kan lägga annonserna längst ned på sidorna, som textlänkar, och då blir det värdelöst för annonsören.